Saturday, April 7

Twitter og Tvittervision


Hva i all verden er dette?

To av IT-verdens siste "leketøy" er Twitter og Twittervision.

Jeg ble av min IT-Media forskende datter og hennes gemal gjort oppmerksom på denne nye kommunikasjons kanalen på webben for en tid tilbake. Everyone is Twitter-ing minnet meg om den tiden (for 3 år siden?) da Blogging var i sin spede begynnelse. Trine hadde tatt verktøyet i bruk som oppkjøring / dagbok til sin bryllupsfeiring og verden eksploderte i bloggere på kort tid. I løpet av ett år var det ca 70 mill bloggere, og idag er bloggere og blog blitt et normalisert ord blant folk flest. Jeg redigerer jo som kjent også Bloggen for transplanterte og den har vist at bloggen overskrider Hjemmeside mulighetene mange, mange ganger.

Et annet verktøy var / er Flickr som har gitt mange av oss en stor mulighet til å formidle bilder og markedsføre kunst på en helt ny måte over hele verden. Synlighet er viktig i de fleste situasjoner. Derfor har vi også Site counters på våre sider

Mange slike verktøy er kommet på banen i vår streben etter å være synlig all over, og som sagt er Twitter et slikt nytt leketøy, som ganske raskt har overtatt eller kan overta chat / SMS /MMS /text verktøyenes plass, og til langt mindre kostnader. Telefonselskapene klarer ikke å henge med.

Så kommer sideprodukter av Twitter, og i påsken fikk jeg nok et tips fra David. Han fortalte at midt inne i det sensurbelagte Kina var Twitters aktive, og synlige på Twittervision. Det medførte at jeg raskt overvåket om mine egne Twittermeldinger kunne oppdages, og plutselig i ca. 2 sekunder kom jeg frem på verdenkartet (se bildet).

Jeg vet jo at noen er redd for å synliggjøre seg og sin lokalisering, og syns man bør begrense "Storebrors" muligheter til å spore våre liv. Det er ok. Jeg etterlater meg elektroniske spor overalt allerede. For noen år siden het det "Jeg vil se mappa mi", og nå bør det kanskje hete "Jeg vil kjenne mine fotavtrykk". Desverre tror jeg den kampen er tapt for lengst. Bli med på den moderne verdens gleder og bli en Twitter du også.

2 comments:

Anonymous said...

Dette må da være noe for deg: http://www.facebook.com/

trine said...

facebook er stort sett knyttet opp i mot skoler og universiteter, nettverk for studenter/lærere/forelesere etc.